CiekawostkiNowościSmartfony

Play wprowadza nową usługę. Czym jest „Moje ID”?

Play wprowadza nową usługę. Czym jest „Moje ID”?

Play wprowadza nową usługę, która ma ułatwić między innymi podpisywanie umów. Chodzi tutaj o łatwiejszą autoryzację naszej tożsamości. Wyobrażacie sobie, że moglibyście zawrzeć umowę bez fizycznego podpisania jej? Teraz ma to być możliwe, ale w jaki sposób elektroniczne urządzenia ma sprawdzić naszą tożsamość? Tutaj potrzebny jest jakiś pośrednik, który będzie wiedział, że „my to my”. Może to być na przykład nasz bank, w którym mamy kontu. Kiedy potwierdzi on naszą tożsamość w „Moje ID”, będziemy mogli za pomocą urządzenia mobilnego zawierać umowy na odległość. Brzmi to jak wspaniały dar przyszłości, a jak jest naprawdę?

Czy usługa „Moje ID” jest bezpieczna?

Czy usługa „Moje ID” jest bezpieczna? Nie znamy na razie żadnych przypadków, w których ktoś miałby wykorzystać tę konkretną technologię do oszustw. Ale to nie znaczy wcale, że nie pojawią się one w przyszłości. Znamy przecież wiele oszustw, które nie wymagają fizycznego stawienie się osoby zainteresować. Przykładem tego mogą być chociażby pożyczki chwilówki, które wymagają samego dowodu osobistego i danych konkretnej osoby. Przez takie dziwne punkty naszego prawa, można bardzo łatwo zadłużyć osobę, której dowód osobisty znajdziemy gdzieś na ziemi. Udanie się na policję i zgłoszenie sprawy czasem może już nic nie dać. Zwłaszcza jeśli oszust jest szybki i wie, jak się zabezpieczyć.

Oszustwa na odległość

Rozpowszechnienie usług online w wielu różnych branżach dało zupełnie nowe pole do popisu dla oszustów. Przykładem tego może być bankowość online, z której korzystają nie tylko osoby, chcące bezpiecznie przechować swoje pieniądze na koncie, ale także zwykli pospolici złodzieje. A jeśli nie złodzieje, to naciągacze, co w efekcie nie ma dużego znaczenia dla ofiary. W obu przypadkach dochodzi do wyczyszczenia konta. Można się przed takimi akcjami zabezpieczyć ale też tylko do pewnego  stopnia. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, żeby nie ufać obcym osobom, które proszą o dostęp do naszego konta.

Zwykle tacy naciągacze podają się za policjantów lub przedstawicieli banków. W rzeczywistości ani jeden, ani drugi nie ma prawa do tego, żeby prosić nas o dostęp do swojego konta. Żaden też nie ma prawa prosić nas o przelew. Jeśli więc dostaniemy od kogoś takiego maila albo ktoś do nas zadzwoni z podobną prośbą, to jednego możemy być pewni. Jest to zwykły parszywy oszust, z którym nie chcemy mieć nic do czynienia. Sytuacją taką oczywiście powinniśmy zgłosić jak najszybciej na policję, choć nie wiadomo, czy przyniesie to jakiś skutek. Oszuści tacy zwykle są bardzo czujni i prawdopodobnie tak łatwo się nie dają złapać. Na szczęście nie tylko banki, ale inne instytucje oferujące usługi online, tworzą coraz nowsze zabezpieczenia, których celem jest uchronienie nieświadomych ludzi przed oszustami. 

Moje ID a bezpieczeństwo

A jak sytuacja będzie wyglądać z usługą „Moje ID”? Teoretycznie nasz bank ma gwarantować, że nikt poza nami nie będzie miał dostępu do naszego „podpisu”. Tylko pytanie, czy naprawdę da się zapewnić coś takiego nadległość? Skuteczne podszywanie się pod kogoś i korzystanie z jego urządzeń lub dokumentów nie jest żadną nowością. Nie można więc mieć pewności, że jakiś oszust z głową na karku, nie znajdzie sposobu na to, żeby za kogoś taką umowę podpisać. Jak wtedy prawo będzie chronić osobę, która padnie ofiarą takiego szwindlu?

Co w sytuacji, gdy w grę będą wchodzić (duże) pieniądze. Czy ktoś zwróci ofierze środki, które w tak bezczelny sposób oszust na nim wymusi? Trzeba przyznać, że perspektywa rozwoju cyber-oszustw jest naprawdę przerażająca, ale czy sytuacji takiej nie sprawiamy sami sobie? W końcu wszyscy dążymy do tego, żeby nasze życie było jak najwygodniejsze. Wymyślamy ciągle nowe rozwiązania, które mają pomóc nam załatwiać sprawy, tak aby się nie zmęczyć. Czy podświadomie rezygnujemy z własnego bezpieczeństwa na rzecz wygody?

Co oferuje sieć Play w zakresie autoryzacji na odległość?

– Nieustannie wdrażamy rozwiązania, które pozwolą klientom Play zrealizować swoje potrzeby w prosty sposób, bez konieczności wychodzenia z domu. Bezpieczeństwo oraz wygoda naszych klientów są dla nas priorytetem. Wprowadzenie mojeID właśnie temu służy. To kolejny, bardzo istotny etap digitalizowania naszych usług i procesów – zapewnia Maciej Żyto, który obecnie jest dyrektorem cyfrowego marketingu w Play.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

1 komentarz

Back to top button
Close
Close