telefon w pracy

Telefon zaburza koncentrację, nawet gdy z niego nie korzystamy

Telefon rozprasza w pracy, nawet jak z niego nie korzystamy

Telefon rozprasza nas w naszych codziennych obowiązkach, co oczywiście nie jest dla nas żadną nowością dla. Ciągłe sprawdzanie facebooka albo sprawdzenie słówek w słowniku to tylko jedne z wielu rutynowych czynności, do których przyzwyczaiło nas permanentne podłączenie do sieci. Dużo starszy jest problem z dzwonkiem telefonu, który nagle przerywa nasze myśli i wykonywaną pracę. Mimo że to tylko jeden moment, to potrafi nas całkowicie wyrwać ze stanu zaangażowania w pracę. A co jeżeli telefon rozprasza nas nawet wtedy, kiedy w ogóle z niego nie korzystamy?

Co robić z telefonem podczas pracy?

Większość z nas zgodzi się co do tego, że podczas pracy telefon powinien być wyłączony. W najlepszym przypadku wyciszony. Dotyczy to nie tylko pracy w grupie, ale również podczas wykonywania zadań indywidualnych może on nas bardzo skutecznie rozpraszać. Okazuje się jednak, że nie wystarczy go wyciszyć. Przeszkadza on nam tak naprawdę samą swoją obecnością, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy. Wystarczy, że będzie się znajdował na naszym biurku podczas pracy przy komputerze lub dokumentach, aby wygrać walkę o naszą uwagę.

Co na ten temat mówią badania?

Artykuł na ten temat pojawił się w drugim tomie „Journal of the Association for Consumer Research”. Jego autorzy przeprowadzili badania, w których chcieli sprawdzić, jak radzi sobie człowiek w codziennych obowiązkach, kiedy przy sobie ma telefon. Przydzielono więc uczestnikom typowe zadania, jakich można się spodziewać w codziennym życiu prywatnym lub zawodowym. Osoby badane raz miały telefon w zasięgu wzroku a raz był on w osobnym pokoju.

Okazało się, że te osoby, które miały telefon w pobliżu, miały problem ze skupieniem się na swoich obowiązkach. Najciekawsze jest to, że w obu przypadkach telefon miał wyłączone dźwięki. Nie było więc ryzyka, że czyjąś pracę nagle przerwie melodyjka albo wibracja. A mimo to sam fakt obecności telefonu w zasięgu wzroku wystarczył, aby obniżyć koncentrację.

Nie tylko telefon przeszkadza

Warto dodać, że smartfon na biurku nie jest jedyną rzeczą, która nas może rozpraszać. Dla lepszej koncentracji i organizacji pracy powinniśmy starać się utrzymać ład na biurku. Pamiętajmy o zasadzie się, że porządek na biurko oznacza porządek w umyśle. A przynajmniej do pewnego stopnia.